Lift The Inside Rear.

Hot heč, termin za koji ne možemo sa sigurnošću da kažemo odakle potiče, ali priče govore da iza njega stoje famozni britanski automobilski magazini, čiji su novinari radi lakšeg raspoznavanja i klasifikacije, hečbek automobile visokih performansi oslovili sa “Hot Hatchback“.
Ova vozila karakteriše praktičnost i komoditet svakodnevnog, porodičnog automobila uz dodatak visokih performansi, najčešće dobijenih ubacivanjem “podgrejanog” motora, tvrđeg vešanja i stajlingom koji to prati.

Sredinom ’80ih godina, hot hečevi su se prodavali kao vrele pite, i svi proizvođači su želeli tržišni udeo. Nalik na VW-ov Golf GTI koji je predvodio tržište, nastaje masa gradskih jurilica, poput: R5 GT Turbo, Fiesta XR2i, Delta HF Turbo i slično.

Godine 1984. na malim ekranima se emituju epizode Policajca sa Beverli Hilsa, Majkl Džekson osvaja prestižnu nagradu za svoj muzički album “Thriller”, a na pariskom auto salonu predstavljen je novi Peugeot 205 GTI!

Maleni lav iz Sošoa obećava da će pokoriti Golf GTI i da će preuzeti tržište.To se na žalost nije desilo, barem ne do 1986. godine, o čemu ćemo pisati u daljem tekstu.
Naime, glavni razlog zbog kog 205 GTI nije istog momenta uspeo da preuzme vođstvo nad Golfom, ogleda se u tome što je samo godinu dana pred predstavljanje modela 205, Peugeot za dlaku izbegao bankrot, dok je s’ druge strane, svaka pomisao na Peugeot tog doba asocirala na dugačke, udobne, i skroz anti-sportske limuzine nalik na 504 i 604.Ogromna nada za uspeh polagana je u vrhunski tim stručnjaka među kojima su: Gerard Welter, poznat po svojim LeMans prototipovima i Jean Todt, prvobitno reli suvozač, a kasnije šef Peugeot-ovog reli programa, danas predsednik FIA.
Ipak, nedostatak samopouzdanja kancelarije za marketing i ispitivanje tržišta, i pitanje, kako će ljudi reagovati na mali sportski automobil nakon takvog imidža, bio je razlog da 205 GTI za početak dobije samo 1,6 litarski motor sa 105 konjskih snaga, i neverovatan izgled za koji je delimično bio zadužen studio Pininfarina, pored prethodno pomenutog Gerard Welter-a koji je potpisao krajnji dizajn.

Dolaskom nove 1986. godine, maleni 205 GTI polako počinje da preuzima vođstvo na tržištu, a pravo iznanađenje usleđuje predstavljanjem jače verzije 205 GTI koji sada pokreće motor zapremine 1,9l sa 130 konjskih snaga, konfiguracija kakva je prvobitno planirana.
Auto magazini hvalili su upravljanje 205 GTI 1.9, a budući da je lagano osvajao prva mesta na uporednim testovima protiv već dosta jake konkurencije, i sami novinari su ga proglasili za “Best buy”!
Razlike između 1.9 GTI i prvobitno plasirane varijante sa 1.6 motorom ne zaustavljaju se samo na pogonskom agregatu, već se pružaju i na ostatak mehanike, gde je prisutno tvrđe vešanje i disk kočnice na zadnjoj osovini, menjač sa dužim prenosom, veći naplatci točkova, i slično.

Novinari su najviše bili zadivljenji ležanjem na putu, koje je bilo neprikosnoveno zbog male mase i karakterističnosti “torzije” koja je izazivala pre svega nezgodno, ali ponekad i korisno zabacivanje zadnjice prilikom naglog transfera mase, i česte pojave da zadnji unutrašnji točak visi u vazduhu u krivini, praktično postajući tronožac.
Svi ste već odavno čuli za termin “Pokretni kovčeg” koji proističe baš zbog te njegove tendencije da se “otkači” od asfalta i smesti Vas u kanal kraj puta.

Večiti konflikt među ljubiteljima 205ice GTI vrti se oko pitanja: koji je bolji ? 1.6 ili 1.9?Teorije su različite, ali se sve svodi na način kako ova dva motora isporučuju svoju snagu. Vozači koji preferiraju visoke obrtaje i brži odziv motora biraju 1.6 GTI, dok oni koji vole sirovu snagu i obrtni moment biraju 1.9, što je ustvari stvar Vašeg ukusa – svi znamo da se o ukusima ne raspravlja.
Ipak, činjenica je da se velika većina odlučuje za 1.9 GTI jer je jednostavno… jači.Smešna strana ovog konflikta je da će Vas, kad – tad neko zaustaviti na pumpi dok točite gorivo i pitati: “Wow, imao sam i ja nekada ovakav, je’l 1.9 ili 1.6?” Naravno, sagovornik će biti razočaran ako mu kažete da je u pitanju 1,6-litarski motor.

U današnje vreme je sve veća potražnja za dobro očuvanim 205 GTI, a cene koje dostižu oni najtraženiji, limitirani primerci, premašile su sve norme. Zbog toga je, nažalost, na našim prostorima 205 GTI postao alatka za brzu zaradu novca izvozom i dobrih, a i loših primeraka u inostrane države.To pravi ogroman problem istinskim zaljubljenicima u ovaj model jer se sve teže dolazi do originalnih i kvalitetnih delova, a ujedno i vozila je sve manje, dok cene vrtoglavu rastu.Srećom, još uvek postoje pojedini entuzijasti za koje materijalna vrednost ne predstavlja glavni razlog zbog kog oni biraju ovaj model.

Peugeot 205 GTI koji predstavljamo u ovom tekstu, vlasništvo je Marka iz Beograda koji se pre dve godine odlučio da vrati u život jedan crveni 1,9 primerak proizveden 1990. godine.

Markov 205 GTI pretrpeo je ogromne zahvate na limariji koja je ispeskarena do golog metala, zatim tretirana (negovana) raznim zaštitnim slojevima i na kraju ofarbana u Cherry Red nijansu boje.Pored estetike, i mehanika je kompletno obnovljena, pri čemu je gotovo svaki šraf, ili zamenjen za novi, ili je pocinkovan. Motor je praktično nov, a dodata je i Catcams Fast Road bregasta osovina koja doprinosi još boljem odzivu i većoj snazi. Preko određenog broja obrtaja motor zaista eksplozivno isporučuje snagu, dok ga na leru karakteriše jako prijatan, ali neravnomeran rad motora, kakav se često viđa na reli automobilima.

Kao i svaka kvalitetna restauracija, a pogotovo projekat ove razmere, ona traje dugo, i kraj je uvek daleko. Marko nas je ipak razuverio obzirom na to su njegovi radovi za veoma kratak period privedeni kraju, te da su ostale još neke finese koje će polako rešiti u toku predstojeće zime. Bez obzira na to, mi smo morali da iskoristimo priliku i da napravimo nekoliko fotografija dok je još uvek vreme na našoj strani, pre nego što počne jesen i kišovito vreme, kada će ovaj auto polako da utone u čari ušuškane garaže.

Marku želimo sigurnu, zabavnu i nezaboravnu vožnju kakva dolikuje ovom primerku!Za više fotografija kao i proces restauracije možete zapratiti Markov Instagram profil namenjen isključivo ovom autu, u linku ispod.

Nikola Ilić Written by: