ROAD MISSILE. THE FRENCH VISION.

Francuzi. Niko ih nikad neće razumeti, stalno komplikuju stvari, teže ka tome da se uvek razlikuju, gotovo uvek postoje neke začkoljice koje umeju da nerviraju. Najviše mislim na tehnička rešenja. Ali, ako ste pravi auto entuzijasta Vi ćete se složiti sa mnom da ta njihova osobina ima neku posebnu čar, uvek prvo pomislim na hidraulične Citroene – ko to vozi mora da ih baš mnogo voli, drugačiji profil osobe ne postoji. Ono što je sigurno je da kad se potrude, oni naprave čudo. Setite se samo šta je Citroen DS, Boginja, Ajkula ili kako god da je zovete, učinila za svet automobila. 

Ono što mi je oduvek bilo žao, jeste što su Francuzi uvek maštali da proizvode proste, monotone, bezlične i  automobile koje donose maksimalan profit, nalik na one koje proizvode nemački rivali,  morali su da prihvate da se ne živi od njihovih specijalnih, ludačkih ideja i da je malo kupaca koji razumeju taj francuski fazon, srećom i povrh toga su i dalje bili nesvakidašnji na svoj način. Vratićemo se jedno 25 godina unazad, tačnije u 1994. godinu, kada je predstavljen Renault Safrane Biturbo Baccara. Ovaj automobil zrači Francuskim šarmom iz sve snage, za to je zaslužna dugačka karoserija intrikatnog dizajna, futuristički enterijer koji je kompliment na stare francuske limuzine, pun kože i kvalitetnih tekstila koji odaju specijalan miris, automobil sa velikim potencijalom za uspeh!

Iako je Safrane planiran kao luksuzan model, namenjen samo visokom staležu, da bi bio komercijalno isplativ, morao je biti dostupan i u dosta nižim nivoima opreme, što bi omogućilo srednjem staležu da priušti ovaj model. Nažalost ili na sreću, prodat je ogroman broj primeraka nižih nivoa opreme, što je punilo džepove u Renaultu ali je ujedno to i uništilo koncept ekskluzivnosti i „vrednost“ ovog modela koja je bila krucijalna za Safrane da uspe u klasi za koju je pre svega dizajniran. Visoko opremljeni modeli RXE i Baccara su veoma retki, pogotovo modeli sa Quadra pogonom. Takvi, jači primerci Safrana su kupovani od strane veoma malog broja ljudi koji su tražili nešto drugačije od tadašnjih nemačkih konkurenata. Činjenica da je ovaj model, pogotovo Biturbo i V6 Quadra, zaista vanvremenski automobil, proističe iz toga da su baš oni dolazili isključivo opremljeni samopodesivim sistemom vazdušnog vešanja, koji je za ovakav brend, nižeg budžeta, prosto bio nedostižan i neviđen ranije. Safrane Biturbo je možda i jedini francuski automobil koji poseduje određenu dozu nemačkih gena, jer je razvijen uz pomoć tjunerskih kuća Hartge i Irmscher iz kojih su uglavnom izlazili BMW i Opel. Sa sigurnošću možemo reći da su Safrane Biturbo, pa i model V6 Quadra, obeležili zlatno doba Renaulta, bio je to vrh brega posle kojeg je sve krenulo nizbrdo.

Nedavno smo imali prilike da se susretnemo sa jednim Biturbo primerkom kod nas, za koji sumnjamo da je i jedini u Srbiji. Takođe bilo je prilike i da se provozamo u jednako ekskluzivnoj V6 Quadri. Utisak koji je ovaj automobil ostavio na nas je nesvakidašnji, danas nikako ne mogu ostati ravnodušan kada shvatim koliko se nekad nije štedelo prilikom projektovanja i proizvodnje automobila nalik Safranu. Žao mi je što se za automobile (čak ni one od kojih to očekujemo) više ne pitaju ni ljubitelji (čitaj kupci), ni inžinjeri, ni dizajneri, već računovođe sa jednim, jedinim ciljem…  -profit.

Nikola Ilić Written by: